סידן וחשיבותו לגוף

גוף האדם נשען על גבי מגוון רחב של מינרלים וויטמינים שונים, כאשר חלקם הגדול מאפשר המשך קיום בסיסי של מערכות הגוף השונות, החל מסיבים תזונתיים המסייעים למערכת העיכול ועד לתפקידיו הרבים של הסידן האחראי על הוצאה לפועל של מגוון פעולות בסיסיות. לכן הסידן הנחשב כגורם קריטי בהתפתחותן של עצמות הגוף בגיל הילדות, הוא נחשב קריטי עוד יותר בגילאים מתקדמים ובנוסף מסייע בתפקודים שונים של הגוף כמו הולכה עצבית ועוד. לכן חשוב לוודא בכל גיל כי מאזן הסידן בגוף הינו בהתאם להמלצת הרופאים וכמובן, להעניק לגוף שלנו תוספי סידן במידת הצורך או להתאים תפריט ייעודי לשם כך.

סידן – מה זה ומה הוא עושה?

מינרל סידן מצוי במגוון רחב של מאכלים שונים, החל ממאכלי גבינה ועד לירקות וקטניות כאלו ואחרים אך מעל לכל, תפקידו של הסידן הוא בשמירה על עצמות הגוף כאשר 98% ממנו מצוי בעצמות. אחוז נוסף נמצא בשיניים ושומר על חוזקן, כאשר אחוז מבצע פעולות שונות כמו מניעה של יתר לחץ דם, כיווץ שרירים, קרישת דם ואפילו העברה של מסרים עצביים. מחסור של סידן בכל גיל שיהיה, עלולה להוביל החל מירידה בתפקוד העצבי של המוח ולתחושות הגוף ולעיתים אף לפגיעה במערכת העצבים עצמה. יתרה מכך, עצמות הגוף עלולות להפוך לשבירות יותר ולפגוע בהתפתחות תקינה של תינוקות וילדים.

מתי הוא חשוב?

כמו שציינו מעל צריכה תקינה של סידן חשובה בכל גיל, אך בכל גיל גוף האדם עובר תהליכים שונים החל מנשים הנכנסות להיריון ודורשות כמויות גבוהות של סידן להתפתות בריאה של עובר ואילו בני חמישים ומעלה, המצויים בשיא שלבי הפירוק של הסידן בגוף. הכרה בשלבים אלו הינה קריטית בדיוק כמו ההכרה ביכולותיו של הסידן, כאשר מגיל 1-5 מומלץ לצרוך עד 500 מ"ג של סידן, בגילאים 4-8 עד 800 מ"ג. גיל ההתבגרות ידרוש כ1,300 מ"ג סידן והחל מגיל 19 עד 50 צריכת הסידן המומלצת עומדת על כ1,000 מ"ג ללא שינוי. ומגיל חמישים ההמלצה היא בצריכה של סידן עד 1,200 מ"ג ובמרבית המקרים גם תוספי סידן או וויטמין D העוזר בקליטת הסידן בגוף.