פינוי בינוי במגזר החרדי

מרבית האוכלוסיה החרדית בישראל מתגוררת בבניינים ישנים באזור המרכז, בני ברק היא העיר הצפופה ביותר בישראל ומהווה את אחד הפוטנציאלים הגדולים במרכז ישראל להתחדשות עירונית. מה גם שהאוכלוסיה החרדית מעוניינת להמשיך לגור בסביבה אורבנית ויש לה צורך בדירות גדולות יותר. על פי הערכות שונות, המגזר החרדי יידרש לעוד כ300 אלף דירות עד שנת 2040, כאשר חלק לא מבוטל מדירות אלו יכולות להיבנות במסגרת פרויקטים של תמ"א 38 או פינוי בינוי. אחד היתרונות המרכזיים של המגזר החרדי הוא צורך מוגבל יותר בתשתיות לתחבורה פרטית, אך צורך גדול יותר בשטחים למוסדות ציבור. חסרון נוסף הוא המגבלה הכלכלית שלהם לרכוש דירות חדשות באזור המרכז במחירים גבוהים מה שעלול להפוך את הפרויקטים ללא כלכליים.

המגזר החרדי

הצורך החרדי בדירות הוא קבוע וניתן לחיזוי עם פריון שעומד על כשבעה ילדים למשפחה בממוצע, מחסור אדיר בדירות שגורם כבר כיום למשפחות צעירות לגור ביחידות דיור לא חוקיות בתוך חניונים תת קרקעיים, מחסנים או בכל מיני פתרונות אחרים שאינם ראויים למגורים. פרט לבני ברק גם בריכוזי חרדים אחרים כגון ירושלים ואשדוד ישנה היתכנות לפרויקטים מסוג זה.

כנראה שיהיה צורך בהתאמות של בעלי התפקידים המרכזיים והתנהלות הפרויקט למגזר – כך לדוגמא החברה היזמית תצטרך לדעת לעבוד מול גופים דומים בתוך החסידות או בתוך הקהילה שמתעסקת ברכישת ואספקת דיור לחבריה על בסיס גמ"חים ומקורות מימון אחרים. גם עורכי הדין להתחדשות עירונית יצטרכו ללמוד ולהכיר את הקשיים והצרכים של הקהילה שבחלק מהמקרים תימנע מלתבוע דייר סרבן מחשש לגזל או תימנע ממגדלים בשל מעלית שבת.

כאמור תידרש רתימה של ראש הקהילה או הרב הדומיננטי אשר יסייעו בגיוס הדיירים ובמניעת סרבנות וכן יתנו את דעתם על ההיבטים ההלכתיים של התכנון המחודש החל מהמרפסת לסוכה ועד הצפיפות הרבה. כמו גם בציבור הכללי, נדרשות פעולות הסברה וקידום מודעות כדי להניע את הגלגלים וסביר להניח כי נראה מגמת תנופה במגזר בשנים הקרובות כפי שראינו בקרב הציבור הכללי. הציבור החרדי גם יכול לקחת דוגמא משני פרויקטים החיפה ובלוד שקודמו והובלו על ידי עמותות שאינן למטרות רווח, מה שיוצר תקדים מוצלח ליזמות קהילתית חברתית ולא רק כלכלית.