כל מה שרציתם לדעת על לשכת האשראי

מאז אפריל 2019 בו נכנס חוק נתוני אשראי אשר אמור להוציא לפועל את איסוף נתוני האשראי של כל אזרחי ישראל, קמו בישראל 3 לשכות אשראי שונות. לשכות אלו אחריות ומוסמכות על ידי בנק ישראל על איסוף הנתונים ודירוג שלהם על פי לא מעט פרמטרים שונים. נתונים אלו והדירוג שלהם אמורים להשפיע לא מעט על סוגי ההלוואות שנוכל לקבל, גודל מסגרת האשראי שתקבלו מהבנק או מחברות האשראי השונות. ומכוון שלשכות האשראי אחריות לא מעט על ההחלטות הפיננסיות והכלים הפיננסים שבהם נוכל להשתמש בשנים הבאות, חשוב שתכירו את לשכות האשראי מקרוב.

איך הדירוג של הלשכות עובד?

לכל לשכה יש את הדירוג שלה, כאשר חברה אחת יכולה לדרג החל מ250 ועד ל750 ומעלה. וחברה אחרת יכולה ל"פרוס" את הדירו החל מ100 ועד אל 1000, כאשר כל מדרגה מייצגת חתך התנהגות מסוים באשראי.

מה משפיע על דירוג האשראי בלשכות?

הדירוג מתבסס ומתפלג למספרים על פי היכולת שלכם להחזיר הלוואות, לשמור על עובר ושב חיובי, לעמוד בתשלומי האשראי. כל אלו אמורים להשפיע על דירוג האשראי.

האם גם אני יכול לקבל דוח מלשכות האשראי?

כן. לכל אזרח בישראל יש את היכולת לקבל דוח אשראי גם מלשכות האשראי וגם מבנק ישראל.

הדירוג שמתבצע על ידי החברות הוא בעלות עמלה לא גבוהה, והדוח של בנק ישראל הוא בחינם בפעם בשנה.

אילו לשכות אשראי יש בארץ?

·קו מנחה– היא חברה ישראלית שעסקה באיסוף מידע בורסאי עד שנות התשעים, כאשר הפכה לחברה ציבורית ובקרוב אמורה גם לשמש כלשכת האשראי השלישית בישראל

·דן אנד ברדסטריט– חברת בת של חברת דן אנד ברדסטריט העולמית, אחראית על דירוג 100 החברות הישראלי והעולמי. גם היא אחת מלשכות האשראי שעובדות בישראל כיום. לשכת האשראי מידע מאת דן אנד ברדסטריט.

·קופאס בי.די.אי– הידועה גם בשמה BDI היא לשכת האשראי השלישית בישראל, כאשר היא החלה את הפעילות שלה עוד בסוף שנות השמונים עם איסוף מידע והפקת דוחות על ריכוזיות למשק ומדדי סיכון.

מה ההבדל בין דוח של בנק ישראל ללשכות האשראי?

הדוח של בנק ישראל כולל את דירוג האשראי שלכם, אך הדוח שתקבלו מלשכות האשראי יהיה כולל חיווי אשראי ופירוט מדויק יותר בשימוש הכלים הפיננסים השונים במהלך ה3 שנים האחרונות.

האם הבנק יכול לקבל דוח מלשכות האשראי ללא ידיעתי?

לא. לשכות האשראי צריכות לקבל הסכמה פוזיטיבית שלכם על מנת לקבל המידע הפיננסי מבנק ישראל.

מי עוד יכול לקבל את המידע מלשכות האשראי?

לשכות האשראי עובדות כאמור עם אישור לעבד את הנתונים הפיננסים של אזרחי ישראל, ועל פי חוק עובדות עם בנקים, חברות אשראי שונות וגופים חוץ בנקאים.

האם יש עוד גופים עם אישור כמו לשכות האשראי?

לא. על פי חוק רק לשכות האשראי אמונות על עיבוד מידע מסוג זה.