השבחת נכסים בתחום הנדל"ן

עולם הנדל"ן הולך וצובר תאוצה בשנים האחרונות, כאשר אל המשקיעים ה"רגילים" אפשר לראות עוד ועוד משקיעים חדשים המתעניינים ברזי השוק ובמקצוע עצמו. ישנם כאלו המתמקדים באזורים הגדולים כמו הערים חיפה, תל אביב וירושלים ויש כאלו המתמקדים בערי הפריפריה. אבל בכדי לגרום לשווי הנכס להפוך לגבוהה יותר, זה לא באמת משנה היכן הוא נמצא או מאיזה שיכון או מגדל יוקרה הוא משקיף. השבחת נכסים בתחום הנדל"ן דורשת לא מעט יצירתיות, וכמובן הוצאה כספית שבסופו של דבר עוד תהיה משתלמת במכירת הנכס.

סוגי השבחה

השבחה יכולה להתחלק לשני סוגים, האחת תהיה אקטיבית יוזמת ומתוכננת והשנייה תהיה השבחה סבילה או קצת פחות אקטיבית. האופציה השנייה היא כמובן לשם התחזוקה והנבת רווחים מידיים או המתנה לעליית מחירים ובמידת הצורך לתוכנית פינוי בינוי. השבחה שכזו דורשת מינימום השקעה, את תיקוני התחזוקה השונים כמו החלפה של מרזב, ברזים, תאורה וכו אפשר לעשות בצורה עצמאית וליתר להזמין בעל מקצוע.
חשוב לזכור כי כל גישה מכבדת את בעליה, עם זאת במקרים כאלו הקושי לאכלס את הנכס יהיה קשה יותר ובמקרים של הזנחה גדולים יותר ייתכן וגם הדיירים הקיימים יבקשו לסיים את החוזה מוקדם מהצפוי.
בכל הקשור להשבחה אקטיבית, אפשר לתכנן אותה בצורה אסטרטגית ולעשות אותה בכמה אופנים החל משיפוץ נרחב וכוללני של הבית ועד לשיפוץ מדורג. בשני המקרים נתקשה מאוד ליישב שוכרים בדירה, עם זאת שיפוץ נרחב יכול להיות עדיף.

מה יש להכין?

במהלך השבחה אקטיבית לא יזיק לכם לבצע תוכנית, ובדיוק כמו שהצענו להכין אסטרטגיה להשבחה אקטיבית כך אופי התכנון יוכל לעזור לכם ברווחיות של ההשבחה. למשל סלון בעלות של מאה אלף שקלים יהיה פחות ראוי לדירה שבעוד כחמש או שש שנים תעבור תמ"א, לכן הבנה של הצורך המיידי אל מול תכנון עתידי חשובים גם כן. על מנת לענות על כל אלו חשוב להוציא מספר טפסים, גם על מנת להכין את הנכס למכירה עתידית וגם להכיר את המוקשים שמולם ניתקל, החל מהוצאת נסח טאבו, בדיקת גובהה תשלום היטל מסח השבח ועוד.