הטבע ואנחנו – מה פשר הקשר?

תקשורת, או יותר נכון קשרים, נמצאים בבסיסו של הטבע מהמולקולות שנקשרות ביניהן ויוצרות חומרים ועד קשרים בין צמחים וחיות. האקוסיסטם במהותו הוא מערכת של קשרים ויחסי גומלין בין כל הגורמים. בני האדם בנויים וניזונים מכל הרמות אבל אפשר לומר, שהיחס שלנו לטבע הוא צרכני. אנחנו לוקחים כל מה שיכולים, ממזון ועד משאבים. הרי באדם קיימת מחשבה שהוא נפרד מהטבע. אולי צופה, אולי השליט. התפתחות מוגדרת אצלנו כהתרחקות מהטבע, מהפרימיטיביות, לקיום על פי רעיונות  אנושיים. התנהלות שמטרתה להגיע לשליטה מוחלטת בשטח על תנאי החיים ובעולם.

כעת, במאה ה-21, נראה שללא ספק, מבחינת תנאי החיים התקדמנו מהקופים שהיינו אבל האם ההתנהלות שלנו נכונה? כדור הארץ קרוב להרס. קצב הצריכה האנושי עבר את היכולת של הכדור להתחדש, הרס סביבתי קיים בכל – זיהום הימים ודילול הדגה, פליטות הגז ומשבר האקלים. אסונות טבע חמורים. מכל עבר ניתן לראות תופעות שליליות בטבע הכללי. יתכן כי אנחנו לא באמת מבינים את העולם שבו אנחנו חיים ואת החוקיות שמניעה אותו. אם הטבע בנוי מקשרים ויחסים, מהו, אם כן, מקום האנושות במערכת? מדוע העולם כל כך חסר יציבות ומתדרדר מיום ליום? האם יש קשר אלינו? 

"התקדמנו מהקופים שהיינו"

הטבע הוא מערכת אינטגרלית, כלומר כל חלק קשור ותלוי אחד בשני ומשפיע על כל השאר. היחסים בין כל הרמות בו הם בהתאם. יחסי נתינה וגומלין הדדיים. לוקחים מה שחייבים כדי להתקיים ונותנים מה שצריכים אחרים. באדם יש נטייה שלא קיימת בכל השאר – ההנאה שלו היא על חשבון אחרים ולטובתו האישית בלבד! הנטייה הזו היא המבדילה אותנו משאר חלקי הטבע בכל המובנים. 

זו הסיבה שאנחנו מרגישים עצמאיים ונפרדים, כך אנחנו מתנהגים ולכן אפילו לא מרגישים את ההרגשה העילאית כמעט שיש בכל סביבה טבעית שאינה מורגשת בשטחי מחייה אנושיים. יחסינו בנויים על שליטה וניצול ולכן חיינו מלאים ייסורים ונראה שמערכות חיינו מתמוטטות אחת-אחת. העולם הוא לא רע אלא אנחנו רעים אחד אל השני. 

מה ההשפעה שלנו על המערכת אתם שואלים? כל התופעות שאנחנו רואים סביבנו מהתפרצויות הרי געש ועד הווירוסים הכי קטנים, כולם מקורם בחוסר האיזון שהאנושות גורמת. אלו הפידבקים מהטבע שמנסה לגרום לנו לעצור ולאזן את היחס לסביבה ובמיוחד איך שאנחנו מתנהגים אחד לשני. 

בתור הרמה הכי מפותחת בטבע-הרגשות, המחשבות והמעשים שלנו אחד כלפי השני הם המשפיעים ביותר על כל המציאות. אם אנחנו רוצים יציבות כללית – בכדור, בחיינו ובתוכנו, אנחנו חייבים לחיות על פי החוקים של הטבע ורק אז נזכה לחוות איך קשרים ויחסים הם מקור לבריאות, אושר וביטחון. חיבור אנושי טוב הוא הפתרון לכל הצרות וההצלה היחידה.