משבר האקלים – למה זה טוב?

מזג האוויר משתנה בצורה קיצונית: שריפות ענק, הצפות, מכות ארבה, בצורת וכדומה. איך אפשר להגיד שאלו דברים טובים? ובכן, לכשעצמם הם לא אבל פוטנציאלית הם יכריחו את האנושות לעצור ולחשוב. עד לא מזמן עצם קיומו של כדור הלכת שלנו כתומך חיים נלקח כמובן מאליו. כמו גם החמצן, מים, מזון ומזג האוויר היציב. התחושה הייתה שאנחנו לנצח פה כדי להשתמש בכל משאבי הכדור. ובכן, לא עוד. המצב השתנה. 

כשהייתי קטנה הייתי צופה בסרטי אסונות בהנאה רבה כי זה היה ברור שאלו דברים שלא יקרו וגם כי ברור לחלוטין שיהיו גיבורים אחראיים ואמיצים שיביאו סוף טוב. היום, העולם שונה לגמרי. אין גיבורים, בטח שלא אנשים ישרים ואמיצים ובטח שאין סופים טובים. אפילו לא בסרטים. ידעתם שלפי המדענים, כבר עברנו את יכולת כדוה"א לחדש את המשאבים שלו? 

אנחנו מקבלים קריאות השכמה לבדוק מהו מקומנו האמיתי במערכת. המהפכה התעשייתית שינתה לחלוטין את החיים האנושיים והעולם. הגיע הזמן להבין שאנחנו חלק ממערכת הטבע הגדולה שבה כל הרמות – דומם, חי, צומח ומדבר – שלובים, תלויים ומשרתים אחד את השני – כל הרמות מלבדנו. האנושות, ברצון שלה לנצל, לשלוט ולהרוס מוציאה את כל שאר הרמות מאיזון ולכן אנו חווים את כל התופעות שאנחנו רואים בעולם היום. 

ההפתעה הכי גדולה היא מדוע. חוכמת הקבלה מגלה שההשפעה הגדולה של בני האדם על הסביבה היא לא רק בגלל המעשים אלא בעיקר בגלל המחשבות, הכוונות והרצונות בין בני האדם . היחסים המקולקלים בין האנשים עצמם. תראו את החיים שלנו. תראו איך אנחנו מתייחסים אחד לשני, איך אנחנו מרגישים  – משבר האקלים הוא גם משבר אנושי. 

כמו שהאטום, החלקיקים מהם עשוי החומר הוא המשפיע ביותר, כך המחשבות ומודעות בני-האדם, הרצונות, הם המשפיעים ביותר על המערכת. הכעסים, העוינות והשנאה הם שגורמים את הנזק הכי גדול. החלק הטוב באמת הוא שגילינו את המקור האמיתי לבעיה – זה אומר שיש לנו סיכוי אמיתי לתקן. חוכמת הקבלה מסבירה שכדו"הא בהחלט יכול להתרפא בעצמו אם נטפל דווקא ברמת בני האדם. אם נתקרב ונהיה טובים אחד לשני או לפחות לא נשנא ונרצה להזיק זה לזה, נתחיל לראות תהליך ריפוי וניקוי בכל שאר רמות הקיום. 

תראו מה קרה בסגר הראשון ברחבי העולם. נהרות התנקו לגמרי בעצמם, בעלי חיים באו לשחק איתנו – כלומר זה אפשרי. ברגע שהאנושות נסוגה ונשמרת כל העולם מושפע. גם הקורונה היא חלק מניסיונות הטבע להביא לאיזון האגו האנושי ובכך להביא לאיזון כל המערכת כולה. נשמע כאילו הטבע בכל זאת נותן לנו תפקיד ומצפה מאיתנו להתבגר, להיות אחראיים. להיות אנשים יותר טובים. אולי בזכותו נצליח להרגיש שוב בריאות ואושר עמוק. אולי אפילו נקבל את "הסוף הטוב".