משבר האקלים ומפלצת האמת הגדולה

מישהו פעם סיפר לי מעשיה נחמדה שהאמת היא כמו דרקון גדול אבל כל אחד רואה רק חלק אחד שלה. אחד רואה עין, שני זנב, שלישי קשקש וכולם בטוחים שהם מחזיקים בכולה והחלק שבידם הוא האמיתי והיחיד. אני חושבת שזה נכון לכל המובנים של חיינו. למשל הדרך שבה אנחנו מנסים להבין את העולם. לוקחים מקרה או תופעה, מנתחים אותה אבל שוכחים שהטבע הוא לא מחולק לחלקים, חלקים ותתי נושאים כמו קורסים באוניברסיטה אלא מערכת אינטגרלית סגורה שבה הכול קשור ומשולב אחד בשני. 

מה כוונתי? הרבה דברים קורים כעת. שריפות גדולות, הצפות, קרחונים נמסים, טרמיטים מסוכנים בפתח תקווה?! הפגנות וחוסר שקט ציבורי, גלי הגירה, התמוטטות במערכות חיים כמו החינוך, הממשל, ערכי המשפחה, קורונה. איך אנחנו באנושות מתייחסים לתופעות? כל אחת בפני עצמה. 

כל התהליכים בטבע, פיזיים וחברתיים כאחד, הם חלק מתמונה גדולה אחת לכן אם לא נברר מה מהות התהליך כולו, פעולות בשטח אחד בלבד לא יניבו תוצאות מספקות. יכול להיות שאנחנו מבזבזים את מרצנו במקומות הלא נכונים ומאבדים בכך הזדמנויות פז להציל את עצמנו מסכנות וסבל נוסף. 

אנחנו מכירים ומתייחסים רק לחוקי הטבע הפיזיקליים – חוק המשיכה וכו'. ברור לנו שאם נקפוץ מגג הבניין נפצע או נמות כי יש חוק טבע שנקרא כוח המשיכה, אבל מה אם בטבע יש חוקים חברתיים מוחלטים שאנחנו לא מודעים אליהם ולכן סובלים? אולי התופעות הפיזיות שאנחנו רואים סביבנו תוצאה שלהם. רמות הקיום בטבע – דומם, צומח, חי – תלויות ומשרתות אחת את השנייה. זהו חוק הערבות. חוק חברתי טבעי מוחלט. הרמה היחידה בקיום שלא חיה לפיו היא הרמה האנושית. בני האדם חיים תוך כדי ניצול מתמיד של כל הרמות האחרות ובעיקר בינינו- בין בני האדם עצמם. 

חוכמת הקבלה מגלה שהרמה הגבוהה ביותר בקיום היא רמת בני האדם ומה שקורה ברמה הזו משפיע על כל שאר הרמות. גם ברמת היחסים והמעשים מול הטבע ויותר מכך ברמת היחסים בין האנשים. כלומר, הדרך שבה בני האדם מתייחסים אחד לשני, טיב הקשרים בין האנשים, הם שגורמים לכל שאר הרמות לצאת מאיזון. כמו שהאטום וחלקיקיו קובעים את הנראה ברמת החומר, רמת בני האדם במחשבותיהם, רצונותיהם ורגשותיהם גורמים לכל ההרס והכאוס שאנחנו רואים בעולם, גם ברמה הפיזית הפשוטה.

'השריפות', ההצפות, הקורונה – הכול הם ביטוי לאש שבין האנשים. חוסר האיזון ביחסים בינינו, הכעס, הרצון לשלוט, להשפיל ולהרוויח על חשבון אחרים הוא הגורם לפידבק שלילי מהטבע. מהשינויים האקלימים ועד לקריסת מערכות החיים שלנו. הטבע דורש מאיתנו כעת להתאזן או לסבול ולכלות. קיום הערבות בינינו – כל אחד אחראי על השני ביחסים טובים  – ירגיע את הטבע מיידית וכמו כן יאזן את כל החברה האנושית. נחיה סוף סוף ברוגע והאושר עם הטבע ועם אנשים אחרים.