להבין את העולם

כשבני אדם מנסים להבין את העולם – מה הם עושים? ובכן, יש כל כך הרבה עולם. הוא כל כך מורכב ומגוון. דבר ראשון שעושים הוא לחלק אותו לחלקים, לתחומים מוגדרים אשר נלמד אותם אחד אחד. יש את עולם החומרים, עולם החי, יש בוטניקה, אסטרונומיה ויש רפואה, אמנות ופסיכולוגיה. אנחנו בוחנים כל תחום, מרכיבים מונחים ותיאוריות ונרגעים. הבנו משהו. הכול תחת שליטה. 

אבל האם זה נכון? 

תפיסת המציאות כאוסף של אלמנטים ואירועים נפרדים הקיימים כעצמאיים ולא קשורים היא במקרה הטוב לא מדויקת ולמעשה היא מציבה את כל הקיום וההתנהלות האנושיים על בסיס שגוי שגורם לכולנו נזק ממשי משמעותי. צורת ההסתכלות הזו נובעת מהקטנות, ממבטנו הצר ולא מטבעו האמיתי של הטבע. הטבע הוא מערכת אינטגרלית אשר כוללת את כל הקיים. אינטגרליות משמעה שכל פרט במערכת משפיע על כל שאר הפרטים וזה אומר שכל מה שקורה במציאות קשור ומשפיע אחד על השני. הווה אומר שתופעות בעולם לא קורות סתם וכל גורם במערכת משפיע – כולל בני האדם. למעשה , במיוחד בני האדם. 

אנחנו לא תיירים בכדור הארץ הזה, לא צופים מהצד, צרכנים ומשתמשים ובוודאי שלא השליטים. הראייה הצרה שלנו גורמת להתנהלות שגויה של כולנו, מהרמה האישית ועד הכלל-אנושית. רמות הטבע – דומם, צומח וחי – קשורות ותלויות אחת בשנייה ולכן מתקיימות ביחסי גומלין חיוביים הדדיים. כל רמה משתמשת בדרוש לה כדי להתקיים בלבד ומשרתת את השאר. לא אוכלים יותר מהדרוש, לא הורסים ולא גורמים נזק, כי הכול קשור. נזק שאנחנו עושים חוזר אלינו בחזרה. זהו החוק העליון שבטבע – חוק הערבות. 

אנחנו מכירים רק חוקים פיזיקליים כמו חוק המשיכה ולא מודעים לכך שקיימים גם חוקים חברתיים, אבל חוסר הידיעה לא פוטר אותנו מאשמה שכן את העונש על הפרת החוקים הללו הטבע גוזר על כולנו. חיינו מלאים בסבל וצער בגלל שאנחנו לא מתנהלים בהתאם כלפי הסביבה ובעיקר כלפי אנשים אחרים. אנחנו הרמה הגבוהה בטבע ואיך שאנחנו מתייחסים אחד לשני לא רק שגורם אומללות לעצמנו אלא מוציא את כל טבע מאיזון. אסונות הטבע, שינויי האקלים וכן גם המחלות והקורונה – הכול נובע מחוסר איזון באנושות. טיב היחסים והקשרים בינינו האנשים. 

מדהים ללא ספק. הכוח החזק ביותר בעולם החומר הוא האטום וחלקיקיו הלא נראים ועל כך גם בעולם החי – בני אדם משפיעים ביותר על כל הרמות וכל כל המציאות במחשבות, רצונות והיחסים בינינו. כעת, התפתחנו לרמה כזו של יחסים מקולקלים שאנחנו נמצאים רגע לפני הרס כללי והגיע הזמן לבדוק איך עובד חוק הערבות בחברה האנושית ואיך אפשר להשתמש בו לטובה. חיבור אנושי טוב הוא הפתרון, ההצלה והתקווה היחידה עבור כולנו.